sobota, 10 listopada 2012

Rumianek, a sińce pod oczami



O dobroczynnych właściwościach rumianku słyszała pewnie każda. Wszędzie pełno produktów z rumiankiem w składzie, a to herbatki, kosmetyki, leki, suplementy.
Rumianek pospolity (matricaria chamomilla) to roślina jednoroczna, która w Polsce bardzo często rośnie dziko. W zielarstwie wykorzystuje się koszyczki rumianku, czyli po prostu kwiaty. Posiadają one w składzie niebieski olejek eteyczny, zawierający przede wszystkim chamazulen, który znajduje się także w krwawniku i piołunie. Działa on przeciwzapalnie, bakteriostatycznie i przeciwkrwotocznie. Poza chamazulenem rumianek zawiera całą masę substancji śluzowych i żywicznych oraz glikozydy kumarynowe i flawonowe, sole mineralne, kwasy walerianowy i salicylowy, cholinę, witaminę C.

Dzięki tym składnikom posiada działanie przeciwzapalne, rozkurczowe, antybakteryjne, uspokajające i przeciwbólowe. Stosowany wewnętrznie pomaga przy bulach żołądka i wątroby, pomaga także przy bólach miesiączkowych. Zewnętrznie stosowane kompresy i okłady pomagają w leczeniu trudno gojących się ran, oparzeniach słonecznych i promieniami X.

Wiem, że wiele osób nie przepada za herbatkami rumiankowymi, kojarzą im się z dzieciństwem, kiedy mamy dawały im napar rumiankowy, gdy bolał ich brzuch i teraz mają z nim negatywne skojarzenia. Warto się jednak do niego przekonać.


Moje przygody z rumiankiem 
Ponieważ od kilku lat mam problemy z zasypianiem, szukałam sposobów, które pomogą mi uporać się z tą przypadłością. Wiecie dobrze, jak źle na wygląd wpływa zmęczenie i niewyspanie. W moim przypadku, od razu robią mi się ogromne sińce pod oczami, często jestem opuchnięta nad ranem, szczególnie w okolicy oczu. Kiedyś w radiu usłyszałam, że rumianek pomaga w zasypianiu… mi nie pomógł, ale zdecydowanie poprawił jakość snu. Picie regularnie wieczorem herbatki z rumianku zdecydowanie zmniejszyło moje sińce pod oczami. Niebyły już tak widoczne i nie potrzebowałam ciężkiego korektora w okolice oczu, wystarczał sam fluid. Kolor skóry się poprawił, nie było efektu WOW, ale cera niebyła taka szara. Teraz po długiej przerwie znowu wracam do regularnego picia rumianku. Stosowany zewnętrznie trochę mnie podrażniał, dlatego wolałam go odstawić na jakiś czas.

Rumianek w kosmetykach
Polecany jest do wszystkich cer, szczególnie tych wrażliwych. Ekstrakty z rumianku znajdują szerokie zastosowanie w kosmetykach, od kremów do rąk, przez balsamy do ciała, do szamponów do włosów. Świetnie nadaje się do tworzenia domowych toników.
INCI:
Po polsku:
A konkretnie:
Chamomilla Recutita Extract
Ekstrakt z rumianku pospolitego
Substancja aktywna, stosowana w kosmetykach i produktach leczniczych. Zawiera olejek eteryczny, w skład którego wchodzi spiroeter, bisabolol, chamazulen
Chamomilla Recutita Flower Oil
Destylat z kwatów rumianku pospolitego
Substancja aktywna, stosowana w kosmetykach i produktach leczniczych. Zawiera olejek eteryczny, w skład którego wchodzi spiroeter, bisabolol, chamazulen
CHAMOMILLA RECUTITA OIL
Olejek rumianku pospolitego (lekarskiego)
Olejek jest otrzymywany z koszyczków kwiatowych rumianku pospolitego poprzez destylację z parą wodną. Roślina jest uprawiana w Europie, Afryce, Ameryce Północnej, a także Australii. Olejek zawiera głównie bisabolol, a także chamazulen.



Dostępność
Rumianek jest wszędzie. Znajdziecie go w aptece i w supermarkecie. W Biedronce opakowanie, 40 torebek, kosztuje ok. 2zł. W aptece jest droższy, ok 4,5zł/50g



4 komentarze:

  1. Ja chciałam robić kąpiele rozjaśniające do włosów, ale chyba jestem jednak na rumianek uczulone:(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spróbuj może z nagietkiem, też trochę rozjaśnia włosy, a mniejsza szansa, że uczuli. Na jakimś blogu czytałam też o rabarbarze, na pewno można kupić korzeń suszony rzewienia.

      Usuń
  2. Jak miałam kiedyś chwilowe problemy z zasypianiem to piłam wieczorem herbatkę z ziół: szyszek chmielu, mięty, dziurawca, melisy i lawendy. Mnie pomagała:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Patrząc na to jakie zioła tam są już się robię senna :) Szkoda, że ja nie trafiłam na te zioła kiedy miałam, problemy z zasypianiem. Jeśli tylko to powróci (a mam nadzieję, że nie) będę szukać tych ziół.

      Usuń

Dziękuję za każdy komentarz :)

Spamu nie toleruję i wszystkie reklamy usuwam. A na blogi komentatorek chętnie zaglądam.